Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kun je geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel.
Hoe los je dit probleem op?
Software
Reset je vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in.
Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een monteur.
Hardware
Een knop van de bediening is kapot. Dit kun je niet zelf oplossen, maak een afspraak met een monteur.
Hoe werkt de ECO-stand?
Tijdens gebruik van de ECO-stand ligt het toerental lager en neemt het programma langer de tijd om het vuil los te weken.
Daarom is de duur van de ECO-stand langer dan de andere programma's. De ECO-stand verbruikt minder water dan wanneer je met de hand afwast.
Omdat de ECO-stand met een lagere temperatuur wast raden wij wel aan om wekelijks een intensief programma te draaien.
Meer informatie
Hoe los je dit probleem op?
Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van je vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het apparaat niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van jekeuken. Wanneer je het apparaat zelf hebt geplaatst, raadpleeg dan het installatievoorschrift van je vaatwasser.
Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van je vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur om de veren af te laten stellen of te repareren.
Wat de foutcode op je apparaat betekent verschilt per merk en type apparaat.
Hoe los je dit probleem op?
Zoek de foutcode op in de Pelgrim handleiding van je apparaat. Staat dit niet in de handleiding of kun je het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.
Waarom maakt mijn vaatwasser een vreemd geluid?
Een vaatwasser die een programma draait maakt verschillende geluiden. Hoor je een geluid dat je normaalgesproken niet hoort, controleer dan het volgende:
Sproeiarmen
Zorg dat de sproeiarmen vrij ronddraaien. Blokkeert de vaat één van de sproeiarmen? Dan tikt de arm tijdens het wassen tegen de vaat aan.
Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm, deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel hier een nieuwe sproeiarm.
Gebroken vaat
Controleer of er een afgebroken stuk glas of ander materiaal/voorwerp los in de kuip ligt. Dit kan ook in het filter terecht komen, kijk het filter na en maak het filter schoon. Tijdens het wassen maken losse onderdelen of voorwerpen geluid.
Je hoort in dit geval meestal een ratelend geluid.
Technische problemen
Een vaatwasser kan een vreemd geluid maken door technische problemen, zoals een gebroken water-inlaatklep, een versleten motor of een versleten pomp. Je hoort dit vaak aan een knarsend, brommend of zoemend geluid. Deze problemen los je niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Welke geluiden horen bij een vaatwasser en zijn normaal?
Tikken, bonken, klakken of zoemen zijn normale geluiden.
Meer informatie
Wat betekent het piepen van mijn vaatwasser?
Voordat je verder gaat
Deurpaneel vervangen
Zo vervang je het deurpaneel van je vaatwasser:
Voordat je verder gaat
Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in je vaatwasser is te laag.
Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.
Hoe nu verder?
Heb je beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .
Hoe los ik dit probleem op?
Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .
Gaat het zeepbakje van je vaatwasser niet goed open of dicht? Controleer dan de volgende punten:
Controleer op een blokkade
Het zeepbakje opent of sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt:
Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervang je deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Meer informatie
De vaat wordt het beste schoon als het warme water met de zeep overal goed tussen kan spoelen. Zorg dus dat er voldoende ruimte is tussen de vaat.
Is je vaat niet schoon, controleer dan de volgende punten:
Water
Zeep
Programma
Sproeiarm
Filter
Glansspoelmiddel
Tips om je vaatwasser schoon te houden
Probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Voordat je verder gaat
Je vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.
Hoe los je dit probleem op?
Lees in de Pelgrim handleiding van je apparaat wat je foutcode betekent. Vul je foutcode en modelnummer in de zoekbalk in en vind je storing in de kennisbank.
Neem contact op met onze klantenservice als je het probleem niet zelf op kunt lossen.
Maak je vaatwasser het programma niet af? Dan heeft je vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kun je niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Goed om te weten
Meer informatie
Voordat je verder gaat
Controleer of het water wel warm wordt, open meteen na afloop van het programma de deur en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. Wordt het water niet warm, dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe los ik dit probleem op?
Hoe los je dit probleem op?
Controleer het filter van je vaatwasser
Je vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.
Controleer of de afvoerbuis is verstopt
Je vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Laat de afvoerbuis van je vaatwasser controleren.
Controleer de afvoerslang
Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleer je de afvoerslang:
Controleer de spoelbak
Is je vaatwasser verbonden met een spoelbak?
Controleer de afdekdop van de sifon
Heb je een nieuwe woning of heb je voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang.
Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit los je zo op:
Hoe nu verder?
Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Haal de stekker uit het stopcontact en doe deze er omgekeerd weer in.
Reageert de bediening van de vaatwasser nog steeds niet goed? Controleer of de lampjes of het display van je vaatwasser branden.
Het display of de lampjes branden wel
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:
Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe los je dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van je vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.
Hebben wij geen verlengset voor jouw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.
Je vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.
Gaat het lampje 'zout bijvullen' niet uit na het bijvullen? Er kan een zoutkorrel voor de sensor zitten. Je kunt even roeren in het zoutvat. Is het lampje na 2 wasbeurten nog niet uit, neem dan contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.
Als het lampje 'glansspoelmiddel' niet uit gaat na het bijvullen dan is mogelijk het reservoir lek. Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.
Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de Pelgrim handleiding van jouw vaatwasser hoe je dit probleem oplost.
Hoe nu verder?
Weet je niet hoe je het probleem oplost of heb je alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.
Meer informatie
Je vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft je vaatwasser piepen? Dan heeft je vaatwasser een storing.
Hoe los ik dit probleem op?
Je lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur. Omschrijf wanneer je vaatwasser piept en hoeveel deze piept.
Meer informatie
Hoe zet ik het piepsignaal van mijn vaatwasser uit?
Soms gebruikt de vaatwasser een piepsignaal om een foutcode aan te duiden.
Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?
Werkt je apparaat niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het apparaat, nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.
Het resetten van een apparaat kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw apparaat.
Drie manieren om je apparaat te resetten:
Helpt een reset niet door een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van jouw apparaat of maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.
In sommige gevallen kun je het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:
Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kun je later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.
Deurrubber bestel je in onze keukenserviceshop. Gebruik het modelnummer van je vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld:
Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kun je het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Goed om te weten
Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij uit de beoordeling blijkt dat het gaat om slijtage door technische gebreken.
Meer informatie
Is het vaatwastablet aan het einde van het programma niet opgelost en ligt het onder in de vaatwasser?
Controleer dan of:
Meer informatie
Om er zeker van te zijn dat het water niet warm was tijdens een programma, kom je daar op deze manier achter: open de deur van de vaatwasser direct na afloop van het programma en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt.
Blijft het water in je vaatwasser koud? Controleer dan eerst het programma dat je hebt gedraaid.
Heb je geen kort-, tijd-, of ECO-programma gedraaid, dan is er een andere oorzaak. Maak een afspraak met onze monteur om het op te lossen.
Korte-, tijd-, en ECO-programma's
Heb je een kort-, tijd- of ECO-programma gedraaid? Korte-, tijd- en ECO-programma's gebruiken een lagere temperatuur. Draai een intensief programma en controleer dan nog eens of de vaat koud is direct na afloop van het programma.