Vaatwassers

Waarom draait mijn vaatwasser alleen op ECO-stand?

Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kun je geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel. 


Hoe los je dit probleem op? 


Software 

Reset je vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in. 


Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een monteur


Hardware 

Een knop van de bediening is kapot. Dit kun je niet zelf oplossen, maak een afspraak met een monteur.


Hoe werkt de ECO-stand?


Tijdens gebruik van de ECO-stand ligt het toerental lager en neemt het programma langer de tijd om het vuil los te weken. 


Daarom is de duur van de ECO-stand langer dan de andere programma's. De ECO-stand verbruikt minder water dan wanneer je met de hand afwast. 


Omdat de ECO-stand met een lagere temperatuur wast raden wij wel aan om wekelijks een intensief programma te draaien. 


Meer informatie



Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasserdeur naar beneden valt?

Hoe los je dit probleem op?

Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van je vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het apparaat niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van jekeuken. Wanneer je het apparaat zelf hebt geplaatst, raadpleeg dan het installatievoorschrift van je vaatwasser.

Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van je vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur om de veren af te laten stellen of te repareren.  


Feedback geven.

Mijn apparaat geeft een code, wat betekent dit?

Wat de foutcode op je apparaat betekent verschilt per merk en type apparaat.

Hoe los je dit probleem op?
Zoek de foutcode op in de Pelgrim handleiding van je apparaat. Staat dit niet in de handleiding of kun je het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.


Feedback geven.

Waarom maakt mijn vaatwasser een vreemd geluid?

Waarom maakt mijn vaatwasser een vreemd geluid? 

Een vaatwasser die een programma draait maakt verschillende geluiden. Hoor je een geluid dat je normaalgesproken niet hoort, controleer dan het volgende: 


Sproeiarmen 

Zorg dat de sproeiarmen vrij ronddraaien. Blokkeert de vaat één van de sproeiarmen? Dan tikt de arm tijdens het wassen tegen de vaat aan. 

Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm, deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel hier een nieuwe sproeiarm. 


Gebroken vaat 

Controleer of er een afgebroken stuk glas of ander materiaal/voorwerp los in de kuip ligt. Dit kan ook in het filter terecht komen, kijk het filter na en maak het filter schoon. Tijdens het wassen maken losse onderdelen of voorwerpen geluid. 

Je hoort in dit geval meestal een ratelend geluid. 


Technische problemen 

Een vaatwasser kan een vreemd geluid maken door technische problemen, zoals een gebroken water-inlaatklep, een versleten motor of een versleten pomp. Je hoort dit vaak aan een knarsend, brommend of zoemend geluid. Deze problemen los je niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur. 


Welke geluiden horen bij een vaatwasser en zijn normaal? 

Tikken, bonken, klakken of zoemen zijn normale geluiden.  

  • Een sproeiarm draait ergens tegenaan, het serviesgoed tikt tegen elkaar tijdens het programma of de belading is ongelijk. Zorg voor een goede verdeling van de vaat.  
  • De drogerventilator of het regenereerventiel. 
  • Dosering van het glansspoelmiddel. 
  • Afpompen. 
  • De spoelpomp die wisselt tussen de sproeiarmen. 


Meer informatie 

Wat betekent het piepen van mijn vaatwasser?


Feedback geven.

Hoe vervang ik het deurpaneel van mijn vaatwasser?

Voordat je verder gaat

  • Het vervangen van een deurpaneel verschilt per type vaatwasser. Lukt het zelf niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
  • Het modelnummer van je keuken vind je vaak op de aankoopbon of op een sticker in een keukenkastje. Deze gebruik je voor het bestellen van een nieuw deurpaneel.

Deurpaneel vervangen
Zo vervang je het deurpaneel van je vaatwasser:

  1. Bestel een nieuw deurpaneel.
    • Bestel een nieuw deurpaneel bij de leverancier van je keuken. Zij sturen je een paneel dat aansluit op de rest van je keuken.
    • Biedt de keukenleverancier montageservice? Dan volg je de stappen hierna verder niet.

  1. Verwijder het oude deurpaneel.
    • Het deurpaneel is op vier of zes punten vastgeschroefd aan de vaatwasserdeur.
    • Verwijder de schroeven en til het paneel van de deur.

  1. Teken de boorgaten op het nieuwe deurpaneel af.
    • Gebruik voor het afmeten van de boorgaten de Pelgrim montagehandleiding van je vaatwasser daarin vind je de mal of gebruik het oude deurpaneel.

  1. Monteer het nieuwe deurpaneel.
    • Schroef het deurpaneel vast aan de deur van de vaatwasser. Gebruik hiervoor de afgetekende boorgaten.

Feedback geven.

Waarom slaat mijn vaat of vaatwasser wit uit?

Voordat je verder gaat

  • Verwijder de witte aanslag op je vaat met afwasmiddel en een spons of afwasborstel. Is de witte aanslag niet afwasbaar? Dan is je servies niet vaatwasserbestendig.

Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in je vaatwasser is te laag.

  1. Doe vaatwasserzout in het zoutreservoir van je vaatwasser.
  2. Stel het zoutgehalte in volgens de Pelgrim handleiding .
  3. Draai een programma van 60 graden.

Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.

Hoe nu verder?

  • Blijft het probleem aanhouden? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .
  • Zorg ervoor dat het servies elkaar niet raakt, zo wordt de vaat het schoonst en droogt deze het snelst.

Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasser niet sluit?
  1. Controleer of de korven juist zijn geplaatst. Zit de bovenkorf recht? Veel bovenkorven kunnen in hoogte worden versteld maar de hoogteverstelling moet links en rechts gelijk zijn.

  2. Controleer of er niets tussen de korf en de achterwand of tussen de korf en de deur zit. Geurbuiltjes kunnen ervoor zorgen dat de deur niet sluit.

Heb je beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .


Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasser lekt?

Hoe los ik dit probleem op?

  1. Zet de vaatwasser uit.
  2. Haal de stekker van de vaatwasser uit het stopcontact.
  3. Sluit de waterkraan.
  4. Schep het aanwezige water uit de vaatwasser.
  5. Controleer de sproeiarmen. Prik de sproeiopeningen door met een naald of prikker om vuil te verwijderen.

Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .


Feedback geven.

Wat doe ik als het klepje van het zeepbakje niet goed opent of sluit?

Gaat het zeepbakje van je vaatwasser niet goed open of dicht? Controleer dan de volgende punten: 


Controleer op een blokkade 

Het zeepbakje opent of sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt: 

  • Zorg ervoor dat de vaat, het rek en de eventuele vaatwasverfrisser het zeepbakklepje niet blokkeert.  
  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje.


Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervang je deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Meer informatie


Feedback geven.

Waarom wordt mijn vaat niet schoon?

De vaat wordt het beste schoon als het warme water met de zeep overal goed tussen kan spoelen. Zorg dus dat er voldoende ruimte is tussen de vaat. 


Is je vaat niet schoon, controleer dan de volgende punten: 


Water 

  • Wordt het water warm tijdens het programma? Open de deur van de vaatwasser direct na afloop van het programma en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. 


Zeep 


Programma 

  • Heb je het autoprogramma gebruikt, het programma dat zelf de tijdsduur bepaalt aan de hand van de vervuilingsgraad van het water? Voor sterk vervuilde vaat adviseren wij een intensief programma te gebruiken. 


Sproeiarm 

  • Zorg dat de sproeiarm vrij ronddraait, bij een blokkade maakt de arm de vaat niet goed schoon. Een keukentang kan bijvoorbeeld door de bovenste korf naar beneden steken en de sproeiarm eronder blokkeren. 
  • Prik met een naald of prikker de gaatjes van de sproeiarm door om de verstopping te verhelpen. 
  • Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm, deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm. 


Filter 


Glansspoelmiddel 

 

Tips om je vaatwasser schoon te houden 

  • Vetresten spoelen slecht weg bij koude temperaturen of een eco-programma van 30° of 40°. Draai elke week een vaat op hoge temperatuur om de vaatwasser goed door te spoelen. Dit voorkomt verstoppingen.  
  • Draai elke zes maanden een lege vaatwasser met een vaatwasmachinereiniger. Zo ontvet en reinig je het apparaat. 
  • Spoel grof vuil van je borden en pannen af voor je deze in de vaatwasser plaatst. Zo blijven het filter en de sproeiarmen het langste schoon. 
  • Voor het beste resultaat adviseren wij om losse componenten te gebruiken: reinigingsmiddel, glansspoelmiddel en zout. De vaatwasser doseert dan op het juiste moment tijdens het programma de juiste hoeveelheid van de componenten.   
  • Maak ook regelmatig het deurrubber schoon. 

 


Probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur


Feedback geven.

Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?

Voordat je verder gaat

Je vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.

  • Een vaatwasser met display geeft een foutcode met een letter + getal, bijvoorbeeld: E1 of F1
  • Een vaatwasser zonder display heeft knipperende lampjes als foutcode.

Hoe los je dit probleem op?
Lees in de Pelgrim handleiding van je apparaat wat je foutcode betekent. Vul je foutcode en modelnummer in de zoekbalk in en vind je storing in de kennisbank.

Neem contact op met onze klantenservice als je het probleem niet zelf op kunt lossen.


Feedback geven.

Waarom stopt mijn vaatwasser tijdens het programma?

Maak je vaatwasser het programma niet af? Dan heeft je vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kun je niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.

Goed om te weten

Meer informatie


Feedback geven.

Waarom blijft mijn vaat nat?

Voordat je verder gaat

Controleer of het water wel warm wordt, open meteen na afloop van het programma de deur en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. Wordt het water niet warm, dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Hoe los ik dit probleem op?

  • Verhoog de hoeveelheid glansspoelmiddel volgens de Pelgrim handleiding van je apparaat.
  • Korte- en ECO-programma's slaan meestal de droogfase over. Gebruik een volledig programma om de vaat te laten drogen.
  • Was kunststof vaat met de hand af, kunststof reageert niet goed op glansmiddel, waardoor de vaat niet droogt.
  • Zet eventueel de functie 'extra drogen' aan volgens de Pelgrim handleiding van je apparaat.
  • Zet de deur van de vaatwasser op een kier als het programma klaar is. Zo verdampt het vocht in de vaatwasser sneller.
    Zie ook: Hoe zet ik de automatische deuropener van mijn vaatwasser uit?
  • Blijft je vaat nat? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .

Feedback geven.

Waarom pompt mijn vaatwasser het (resterende) water niet af?

Hoe los je dit probleem op?

Controleer het filter van je vaatwasser
Je vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.

Controleer of de afvoerbuis is verstopt
Je vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Laat de afvoerbuis van je vaatwasser controleren.

Controleer de afvoerslang
Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleer je de afvoerslang:

  1. Haal de vaatwasser van zijn plek zodat je bij de achterkant kunt.
  2. Controleer de afvoerslang. Verwijder een eventuele knik of deuk.
  3. Zet de vaatwasser terug op zijn plek.

Controleer de spoelbak
Is je vaatwasser verbonden met een spoelbak?

  1. Controleer of de spoelbak verstopt is.
  2. Maak de spoelbak schoon.

Controleer de afdekdop van de sifon
Heb je een nieuwe woning of heb je voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang. 

Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit los je zo op: 

  1. Draai de wartel van het tuitje los en verwijder deze voorzichtig, hier kan eventueel water uitlopen. 
  2. In de opening kun je voelen of hier een afsluit dopje zit. 
  3. Deze kun je er met de hand of met een schroevendraaier uit halen. 
  4. Draai het tuitje weer waterdicht op de sifon. 
  5. Reset het toestel en start een nieuw programma. 

 


Hoe nu verder?
Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Waarom reageert de bediening van mijn vaatwasser niet?

Haal de stekker uit het stopcontact en doe deze er omgekeerd weer in. 


Reageert de bediening van de vaatwasser nog steeds niet goed? Controleer of de lampjes of het display van je vaatwasser branden.

Het display of de lampjes branden wel
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:

Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Wat doe ik als de afvoerslang van mijn vaatwasser te kort is?

Hoe los je dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van je vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.

Hebben wij geen verlengset voor jouw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.


Feedback geven.

Waarom knipperen de lampjes van mijn vaatwasser?

Je vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.

Gaat het lampje 'zout bijvullen' niet uit na het bijvullen? Er kan een zoutkorrel voor de sensor zitten. Je kunt even roeren in het zoutvat. Is het lampje na 2 wasbeurten nog niet uit, neem dan contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.


Als het lampje 'glansspoelmiddel' niet uit gaat na het bijvullen dan is mogelijk het reservoir lek. Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.


Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de Pelgrim handleiding van jouw vaatwasser hoe je dit probleem oplost.

Hoe nu verder?
Weet je niet hoe je het probleem oplost of heb je alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.

Meer informatie


Feedback geven.

Wat betekent het piepen van mijn vaatwasser

Je vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft je vaatwasser piepen? Dan heeft je vaatwasser een storing.

Hoe los ik dit probleem op?
Je lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur. Omschrijf wanneer je vaatwasser piept en hoeveel deze piept.


Meer informatie

Hoe zet ik het piepsignaal van mijn vaatwasser uit?

Soms gebruikt de vaatwasser een piepsignaal om een foutcode aan te duiden.

Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?  


Feedback geven.

Hoe reset ik mijn apparaat?

Werkt je apparaat niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het apparaat, nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld. 


Het resetten van een apparaat kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw apparaat. 


Drie manieren om je apparaat te resetten: 

  • Twee minuten stroomloos maken: Haal bij voorkeur de stekker uit het stopcontact. Kun je niet bij de stekker, haal dan de spanning eraf door in de meterkast de installatieautomaat uit te zetten. Maak het apparaat minimaal twee minuten stroomloos, langer mag ook. 
  • Terugzetten naar de fabrieksinstellingen: In de handleiding staat beschreven hoe je het apparaat terugzet naar de fabrieksinstellingen. Staat dit niet in de handleiding, dan is er geen mogelijkheid om deze handeling te doen. 
  • Toetsencombinatie: Soms gaat een reset door een bepaalde toetsencombinatie. Deze combinatie staat dan beschreven in de handleiding.  


Helpt een reset niet door een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van jouw apparaat of maak een afspraak met een Pelgrim monteur


Feedback geven.

Het rubber van mijn vaatwasser laat los of is beschadigd, wat nu?

Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.  

 

In sommige gevallen kun je het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:  

  • Deurrubberkuip boven  
  • Deurrubber Kuip/Deur U-Profiel 
  • Deurrubber.  

Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kun je later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.  

 

Deurrubber bestel je in onze keukenserviceshop. Gebruik het modelnummer van je vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld: 

 

 

 

Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kun je het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.  

 

Goed om te weten 

Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij uit de beoordeling blijkt dat het gaat om slijtage door technische gebreken. 

 

Meer informatie 

 


Feedback geven.

Waarom lost het vaatwastablet niet op?

Is het vaatwastablet aan het einde van het programma niet opgelost en ligt het onder in de vaatwasser? 


Controleer dan of: 

  • Het water warm is geworden tijdens het programma. Bij koud water lost het tablet niet op. Is het water niet warm geworden? Dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een monteur
  • Er geen verstopping in de sproeiarm zit die de waterverdeling tegenhoudt, maak de sproeiarmen schoon
  • De sproeiarm niet is geblokkeerd waardoor hij niet ronddraait en een slechte waterverdeling veroorzaakt. 
  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje. 


Meer informatie 


Feedback geven.

Waarom wordt het water van mijn vaatwasser niet warm?

Om er zeker van te zijn dat het water niet warm was tijdens een programma, kom je daar op deze manier achter: open de deur van de vaatwasser direct na afloop van het programma en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. 


Blijft het water in je vaatwasser koud? Controleer dan eerst het programma dat je hebt gedraaid. 


Heb je geen kort-, tijd-, of ECO-programma gedraaid, dan is er een andere oorzaak. Maak een afspraak met onze monteur om het op te lossen. 


Korte-, tijd-, en ECO-programma's 

Heb je een kort-, tijd- of ECO-programma gedraaid? Korte-, tijd- en ECO-programma's gebruiken een lagere temperatuur. Draai een intensief programma en controleer dan nog eens of de vaat koud is direct na afloop van het programma. 


Feedback geven.